Taśma na Bandcampie #3: Outlines

Nieoczywisty footwork i przyjemne eksperymenty.

Opisując dla serwisu Nowamuzyka.pl moje ulubione zeszłoroczne polskie wydawnictwa, zacytowałam zdanie, zgodnie z którym „kaseta ma destrukcję wpisaną w swoją naturę”. Bardzo spodobało mi się to spostrzeżenie, bo uchwyciło wszystko, czego sama nie potrafiłam tak precyzyjnie ująć. Termin „destrukcja” jest trafny, ponieważ zwraca uwagę na fakt, że – tak często przeze mnie przywoływane – zamulone brzmienie nie zawsze jest zamierzone, częściej zaś wynika ze zużycia i powolnego rozpadu samego nośnika. To znaczy: jest zamierzone, ale pośrednio – w końcu nie przez przypadek umieszcza się nagrania właśnie na kasecie. Chodzi o to, aby dźwięki same się zestarzały, zaczęły trzaskać i szumieć w sposób naturalny, a nie stylizowany. Myślę, że podobnego zdania jest Paweł „Paide” Dunajko, założyciel labelu Outlines, który w wywiadzie dla Trzech Szóstek zwrócił uwagę właśnie na ten mimowolny proces starzenia się taśmy. Ciekawe natomiast jest to, że nie połączył go z totalnym samozniszczeniem kasety, czyli z końcem rozumianym dosłownie – według jego słów, każda destrukcja przynosi nowe warianty, tak więc materiał wyjściowy będzie zyskiwał nowe oblicze przy każdym kolejnym odsłuchu („Trudno powiedzieć jak poszczególne groove’y będą brzmieć za kilka, kilkanaście lat”). I dlatego bardzo lubię to, co Paide proponuje – bo wiem, że w jego wyborach nie ma przypadku, sprawy są przemyślane i profesjonalnie zrealizowane. Zajawkę widać tu na każdym kroku, a przy okazji towarzyszy jej ogromne ogarnięcie – lepiej być nie może. Wypada więc sprawdzić, co i kogo wspiera Outlines, choć pewne jest, że zawsze będzie to footwork i juke z najwyższej półki.

CRZKNY – „Groove 2” | 2017


We wspomnianym powyżej wywiadzie,
Paweł Dunajko – pytany o zainteresowanie polskiej blogosfery sceną footworkową – zaznaczył, że „wciąż utrzymuje się trend pisania o polskich wytwórniach wydających polskich artystów”. Cieszę się więc, że nieco przełamię ten schemat, bo Outlines skupia się głównie na zagranicznych producentach, zrzeszając twórców pochodzących m.in. z Japonii i Argentyny. Dla przykładu, CRZKNY rezyduje przede wszystkim w Hiroszimie, ale mocno czerpie z chicagowskiej tradycji. Footwork w jego wykonaniu jest bardzo masywny, choć trudno się zorientować, w którym momencie mięsisty początek przechodzi w bardziej przestrzenne dźwięki. Zresztą, niemożliwa jest jednoznaczna charakterystyka „Groove 2”, bo jest to wydawnictwo oparte na szybkich zwrotach akcji. Kiedy byłam już niemal pewna, że będę miała tu do czynienia z trochę stłumionym brzmieniem, nieśmiało skręcającym w stronę techno, dostałam w twarz subtelnością i świeżym powietrzem; gdy natomiast zdążyłam się już do tego przyzwyczaić, wszystko znowu zaczęło przygasać i nabierać ciemnych barw, aby po chwili przejść w drgający drum’n’bass. Mocno wkręcająca rzecz, bo słucha się jej z wypiekami na twarzy, niecierpliwie czekając na kolejne nietypowe motywy. To jak z serialem, w którym akcja szybko się zmienia – wszystkie wydarzenia są intrygujące, ale śledzi się je, żeby sprawdzić do jakiego finału zmierzają.

Skip Club Orchestra – „Groove 3” | 2017


Skip Club Orchestra – podobnie, jak CRZKNY – pochodzi z Hiroszimy, gdzie od prawie sześciu lat prowadzi label Dubliminal Bounce, wpuszczając do obiegu naprawdę świetne wydawnictwa. Świetna jest też trzecia odsłona cyklu „Groove”, za którą SCO jest odpowiedzialny – lekka, delikatna, niesamowicie nastrojowa, pełna ciepła i intymności. Prawdę mówiąc, nie siedzę zbyt mocno w footworku – nie na tyle, aby być po uszy zakopana płytami i kasetami, więc nie do końca wiedziałam, jakich eksperymentów mogę się tu spodziewać. Nie sądziłam na przykład, że estetyka ta może mieć zmysłowe oblicze, a „Groove 3” właśnie na tej zmysłowości bazuje. Wszystko jest tu skrojone na miarę, nic się nie narzuca, każdy dźwięk ma sporo gracji i wdzięku, a całość jest niezwykle łagodna, nieco enigmatyczna i balsamiczna. Co prawda, drugie nagranie ma bardziej wyraźne krawędzie, jednak brzmienie cały czas pozostaje minimalistyczne i opływowe. Materiał jest zbyt absorbujący, aby być muzyką tła, ale dobrze sprawdzi się podczas samotnych podróży tam i z powrotem.

Aylu – „Groove 4” | 2017


Aylu na co dzień zajmuje się prowadzeniem oficyny ABYSS, a przy okazji udziela się jako promotorka klasycznego footworku na terenie Ameryki Południowej. Na „Grooves” nie znajdziemy jednak typowych dla tego nurtu rozwiązań, ponieważ dwa nagrania zaproponowane przez Aylu pełne są eksperymentów i surrealizmu. Artystka korzysta między innymi z nietuzinkowych sampli, przełamując konwencję, zgodnie z którą muzyka elektroniczna (a zwłaszcza ta, która w założeniu powiązana jest z kulturą klubową, taneczną) ma być oparta na kablach i pokrętłach. W tym przypadku bowiem punktem wyjścia są przedmioty codziennego użytku, takie jak piłeczka ping-pongowa. Co ciekawe, tego typu detale zestawione są z brzmieniem, które wykracza daleko poza footwork, odwiedzając bardziej egzotyczne rejony. Ostatecznie trudno więc ocenić, czy jesteśmy uczestnikami szalonego karnawału, podczas którego króluje samba, jazzowej improwizacji, czy dziecięcej zabawy, kiedy to z nudy zaczynamy uderzać przedmiotem o przedmiot licząc na to, że odkryjemy w sobie duszę perkusisty. Mimo wszystko, „Grooves 4” nie jest niespójne – wręcz przeciwnie, konsekwentnie zaskakuje dowcipnymi metaforami, będąc dla odbiorcy przyjemną łamigłówką.

Wymieniłam trzy materiały, wypuszczone w ciągu ostatniego roku – kasety otwierające i zamykające cykl „Grooves” zostawię natomiast na później, ponieważ chcę mieć pretekst, by znowu napisać coś na temat Outlines. O takich inicjatywach trzeba mówić często i głośno!

Reklamy

2 Comments

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s